להמציא מודל עסקי

יועץ עסקי
Facebooklinkedinby feather

במשך שנים, התנהלו חברות ועסקים רבים במסגרת מודלים עסקיים ידועים, בטוחים ובריאים. ההתפתחות הטכנולוגית המואצת של השנים האחרונות הביאה ליצירת שינויים מרחיקי לכת בשיטות המסחר ובהתנהגות הצרכנית. האינטרנט, הסלולר, הגישה למאגרי ידע וזרימת מידע חופשית- שינו את חוקי המשחק. עסקים רבים גילו כי בכלכלה החדשה, המודלים העסקיים הוותיקים אינם עובדים עוד. דוגמאות כגון Apple ;Google ; Facebook משקפות היטב את העוצמה ואת המהירות בה משנים מודלים עסקיים חדשניים את הסביבה העסקית – וההזדמנויות העסקיות הן עצומות.

עד לפני 15 שנה תחומים עסקיים רבים נשלטו על ידי מודל עסקי יחיד. כיום שזורים בכל תחום מודלים עסקיים שונים והחשיבה מחדש על המודל העסקי של כל עסק והתאמתו לתנאי הכלכלה החדשה, קריטית כיום יותר מתמיד.

הכלכלה החדשה מבוססת על היכולת להמיר כל תוכן לביטים דיגיטליים ולהזרימו על גבי תשתית תקשורת טכנולוגית. תשתית התקשורת עליה מושתת העולם הדיגיטאלי, מהווה את תשתית הכלכלה המודרנית. הדינאמיקה החדשה של השוק יוצרת את הצורך הדחוף באימוץ גישה אקטיבית הגורסת כי בעולם התחרותי החדש, חשיבה המצאתית חדשנית הינה קריטית להישרדותו של כל עסק. בעולם של היום חברות ועסקים זקוקים לגמישות אסטרטגית.

היכולות הארגוניות של העסק , סדרי העדיפויות, והמשאבים חייבים להיות מותאמים לקצב השינויים. עסק חייב להיות בעל יכולת להתאים את עצמו לקצב המשתנה תדיר של הסביבה העסקית. עסקים חייבים לקדם רעיונות חדשים ולהוציאם אל הפועל בתוך זמן קצר, במטרה לנצל התפתחויות בשוק והזדמנויות עסקיות.  איך לארגן את עצמך בעולם משתנה תדיר? כיצד להאיץ את תהליכי קבלת ההחלטות בעסק כך שניתן יהיה לנצל התפתחויות ושינויים ולממש הזדמנויות עסקיות בכלכלה החדשה? כיצד לבנות יכולות אשר יסייעו לעסק לממש אסטרטגיות תומכות מודלים עסקיים מותאמים לכלכלה הדיגיטלית?

hand-895588_1280

“מודל עסקי” הוא השיטה על פיה עסק יוצר, משווק, ועושה כסף. בתיאוריה ובמעשה, המונח “מודל עסקי” משמש לתיאור רחב של מונחים פורמאליים המייצגים את מכלול ההיבטים העמוקים של העסק וכולל: מטרות, הצעות, אסטרטגיות, תשתיות, מבנה ארגוני, שיטות מסחר, תהליכים תפעוליים ונהלים.  התהליך של המצאת מודל עסקי היא חלק מהאסטרטגיה העסקית.אולם איך ניתן להמציא באופן שיטתי, לעצב וליישם מודלים חדשניים רבי עוצמה? כיצד ניתן להפנות את הרעיונות והחזון למצב של מודל עסקי אשר משנה את כללי המשחק ומאתגר את המודלים הידועים? מודלים עסקיים חדשניים אינם נוצרים מעצמם ומיושמים במקרה. זו גם לא נחלתם הבלעדית של גאוני אסטרטגיה. זהו תהליך אשר ניתן לניהול ולעיצוב ולשמש כמנוף יצירתי לצוות החברה.

מודל עסקי בעל ערך חייב להגדיר את קהל המטרה אליו פונה ההצעה ולהכיל בתוכו את הגדרת הערך הייחודי של המוצר או השירות עבור הלקוחות, היינו, מה הלקוח רוצה או צריך  וכן את שיטת וערוצי ההפצה היעילים ביותר במונחי עלות-תועלת, את הגדרת צורת הקשר המיוחדת של העסק עם הלקוחות, את ערך המיצוב מול המתחרים וכמובן את מודל הכנסות המתאר איך כל ההגדרות הללו מתחברות לכדי מנגנון יעיל שמייצר כסף.מודל עסקי חייב להיות נתמך בתכנית אסטרטגית למימושו. תכנית אסטרטגית טובה צריכה לנבוע מהקשר עם צוות האנשים המעורבים. כוח החשיבה המשותף של הצוות מהווה משאב עוצמתי בבואנו לעצב או לעדכן את המודל העסקי. צוות העובדים של העסק הוא זה אשר יוכל להעריך, לפתח וסייע לעצב אסטרטגיה עסקית במשך זמן קצר יחסית.

זקוקים למודל עסקי חדש?

לחצו כאן

.

Facebooklinkedinmailby feather

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *