?כמה זמן לוקח לעסק למות

Facebookgoogle_pluslinkedinby feather

מחקר שנערך לאחרונה בארה”ב ובדק את שיעור התמותה של חברות ציבוריות בצפון אמריקה בין  השנים 1950-2009 גילה שהממוצע עומד על 10 שנים. זה מוות באמצעות מיזוגים, רכישות, פשיטות רגל וכד’

הדבר המעניין הוא שהממוצע הזה לא קשור לביצועי עבר של החברות וזה גם לא חשוב באיזה מוצר מדובר. זאת יכולה להיות חברה למכירת נעליים או מחשבים. הנתון הוא כ- 10 שנים. זה ממוצע החיים של חברות ציבוריות בארה”ב לפני שהן מתות. מתמזגות, נרכשות או פשוט נעלמות.

גם נתוני מחקר יחיד מסוגו שנערך בישראל ובדק את אחוז הישרדות העסקים שנולדו בשנת 2005, לאורך 9 שנות פעילות בענפי כלכלה נבחרים, העלה תוצאות דומות.

תרשים השרדות עסקים

קיימות כמה תיאוריות לגבי התופעה שקשורות למיקסום רווחים, אקולוגיה ארגונית ועוד, אבל אחת מהתאוריות קושרת את מות החברה דווקא לעובדה שחברות שקיימות הרבה זמן מפתחות במשך הזמן מיומנות ספציפית בתחום המסוים שבו החברה פועלת – ואז כשמגיע פתאום שינוי שוק בלתי צפוי – החברה מאבדת רלוונטיות ומתה.

לעמוד במקום זו אופציה לא קיימת

אנחנו חיים בעולם שמשנה את פניו ומהירות השינוי רק גוברת משנה לשנה. ההתפתחות הטכנולוגית והדיגיטלית משנה את פני המציאות, מודלים עסקיים ישנים קורסים ומוחלפים על ידי מודלים חדשים, תחומים עסקיים נעלמים ותעשיות שלמות משנות את פניהן. אוטנטיות של עסק לא מספיקה היום. פעם זה הספיק לעסק להיות ממותג כעסק בעל וותק. היום זה אנכרוניסטי. מבחינה תחרותית עסק שרוצה לשמור על האותנטיות שלו עשוי להכחד. עסק חייב להתחדש כדי להיות רלוונטי.

אנחנו רק בתחילתו של עידן השינוי הגדול. קפיצת הדרך שהאנושות עשתה עם המצאת החשמל היא המבוא לקראת השינוי של העידן הטכנולוגי דיגיטאלי – שעתיד לשנות את פני האנושות בדרכים כל כך קיצוניות שקשה  לדמיין. השינוי מתרחש יום יום בכל תחום. גם בתחום העסקי שלכם ובעסק שלכם. רק הבעיה היא שהקצב נהיה מהיר יותר ויותר. הזמינות הטכנולוגית, הקלות שבה אפשר היום להקים עסק גורמת לכך שהתחרות – בכל תחום שרק תעלו על הדעת – תגיע ממקומות בלתי צפויים. זה יכול לבוא מאיזה ילד עם רעיון או מיזם רעב. העולם היום מוצף ביזמים רעבים ובילדים חכמים שהמידע והידע שזמין להם בקצות האצבעות באינטרנט הוא פנומנאלי. לכל שאלה תשובה וכל דבר שאתה רוצה ללמוד אתה פשוט יכול. זאת הדמוקרטיה של הידע. ובעולם כזה, לעמוד במקום זו אופציה לא קיימת. כי אם אתם לא תמציאו את העסק שלכם מחדש – מישהו אחר יעשה זאת ויתפוס את מקומכם.

השינוי הדבר הקבוע ביותר

 עסקים שואפים ליציבות. לעולם יציב. לעולם שבו הדברים ברורים. אנחנו רוצים להאמין ומקווים שמה שעבד עבורנו בעבר ימשיך ויעבוד. במציאות של היום – הדבר הקבוע ביותר הוא השינוי. ובדרך כלל נזכרים להתחיל לטפל בצורך בשינוי רק אחרי שהאיום הוא כבר ממשי: תחרות חדשה, שינוי שוק או שינוי בדרישות הצרכנים. ולכן עסק שלא יתכונן לשינוי ויעשה בזמן את החשיבה קדימה –  ייעלם לטובת יזמים ועסקים שכן עושים את זה. עצם היכולת של עסק להמציא את עצמו מחדש כיום היא יתרון תחרותי הישרדותי

האם עסק יכול לחיות לנצח?

הפרדיגמה העסקית המקובלת היא: עסק מתחיל בצמיחה איטית מגיע לשיא מסוים שלאחריו יש משבר שממנו העסק צריך להמציא את עצמו מחדש או לקרוס ולהעלם מול האלטרנטיבות.

אבל להבדיל מפרדיגמת החיים שלנו: אנחנו נולדים, מתבגרים, מזדקנים, מתים – עסק יכול לשמר את רצף הקיום שלו ולצמוח מחדש. ואת זה הוא יכול להשיג באמצעות יצירתיות

Creativity is intelligence having fun  אינשטיין הגדיר יצירתיות ככה. איזו הגדרה כיפית

יצירתיות זו הנטייה לייצר רעיונות, אלטרנטיבות או אפשרויות שניתן להשתמש בהם כדי  לפתור בעיות, אבל מעל לכול יצירתיות היא מעשה. היא לא רק רעיון. יצירתיות היא רעיון שמתורגם למעשה. “חשיבה יוצרת” היא הקשר שבין הרעיון לבין הביצוע המעשי של הרעיון

העניין הוא שלא כל עסק חייב להיות סטארט אפ כדי להמציא את עצמו מחדש. אבל מה שצריך כדי להמציא משהו מחדש זה להסכים לראות דברים בדרך חדשה, פתיחות לשקול רעיונות חדשים, זוויות ראייה אחרות. אם אתם אנשים שמתנגדים לרעיונות חדשים, זה לא אומר שאתם לא יכולים להיות יצירתיים. זה רק אומר שאתם צריכים לפתח מערכת חדשה של הרגלים לנסות רעיונות חדשים ולא לדחות אותם רק בגלל שהם חדשים.

השתלטות הטכנולוגיה הדיגיטלית על עולמנו היא השינוי הגדול שקורה כעת. איך לרתום את הטכנולוגיה הדיגיטלית כדי לייצר לעסק שלכם רווחים חדשים, יכול להיות מקום טוב כדי להתחיל ולחשוב מחדש ובאופן יצירתי על העסק שלכם

לצמיחה עסקית חכמה

לחצו כאן

Facebookgoogle_pluslinkedinmailby feather

Comments are Closed