האם המודל העסקי שלך נפגע בקורונה

 

בתקופות משבר כאשר מקומות עבודה, נתחי שוק, ומודלים עסקיים מתרסקים חיוני שתהיה לנו דרך יעילה לא רק להסתכל אל העתיד – אלא ליצור אותו

העולם כפי שהכרנו אותו משתנה לנגד עיננו וחווה טלטלה עזה. מודלים עסקיים וותיקים שהאמנו כי הם נצחיים – מתרסקים, נעלמים ונמחקים כלא היו, וחברות ותיקות נאלצות לחשב מסלול מחדש בניסיון להבין כיצד עליהן לפעול כדי להמשיך ולצמוח. מה שהיה הוא לא מה שיהיה – והמציאות המשתנה, דורשת חשיבה ודרכי פעולה חדשות

קצור אסטרטגיות העוסקת בפיתוח אסטרטגיה ודרכי לוחמה עסקית בזירה תחרותית, פיתחה שיטה לחברות להתאים את המודל העסקי הקיים שלהן לתנאי השוק החדשים, לעדכון דרך פעולה, ליצירת הכנסות בטווח המידי והרחוק, לשמירה על יתרון תחרותי – ובניית עתיד עסקי בהיר יותר

השיטה מבוססת על שלושה מרכיבים: מודיעין תחרותי; משחק מלחמה, תכנית אסטרטגית;

שלב א – איסוף וניתוח מודיעין תחרותי: ברובו מידע גלוי או שנאסף ממקורות נוספים, מה קורה אצל מתחרים, ניתוח מגמות שוק, העדפות קהלי היעד, טכנולוגיה, רגולציה וכו’. איסוף וסינון של מידע תחרותי מאפשר זיהוי מוקדם של סיכונים, איומים או הזדמנויות עסקיות, וכן כל דבר העשוי להשפיע על החברה ועל מצבה בשוק. בלי משאב הידע הזה, אנו במצב “תגובה” למה שקורה –בעוד שבמקרה והמתחרים שלנו כן משתמשים במודיעין תחרותי, הרי שהם יהיו תמיד צעד לפנינו

שלב ב’ –משחק מלחמה: זהו משחק סימולציה עסקי מבוסס מודיעין, הכולל בריף “כוחות המלחמה” – אם זה מתחרה או שניים, אם זה קהל היעד, אם זה רגולטור או גוף משפיע (נניח משרד הבריאות או ועדת הסל, במקרה של חברות תרופות). כל בריף מכיל תשקיף לכל משתתף במשחק שאומר “מי אני, מה המניעים שלי, איך אני פועל בתוך תחרות, מה כאב שלי, מה היכולות שלי (תקציב, כ”א, לובי וכו’) ה”תסריט” משמש את הקבוצות בסימולציה, על בסיס נתונים ריאליים ואובייקטיביים ומונע בניית תיאוריות והטיות על בסיס מה שמנהל מסוים חושב

שלב ג’ – תכנית אסטרטגית:  המלצה על  דרך הפעולה הטובה ביותר עבור החברה בהתייחס לסימולציה
התמודדות בזירה העסקית בתנאי קורונה טווח קרוב
והתפתחות בתנאי שוק חדשים  בעולם פוסט קורונה – טווח רחוק