שיתוף פעולה עסקי או תחרות

יועץ עסקי
Facebooklinkedinby feather

באווירה התחרותית של עולם העסקים המודרני אנחנו נוטים להתמקד בשכלול ובפיתוח כישורי התחרות שלנו ושוכחים שההישגים הגדולים ביותר של האנושות מבוססים דווקא על היכולת הטבעית שלנו לשתף פעולה בנינו. היכולת לשתף פעולה הוא הבסיס לקיום האנושי. כבני אדם שרדנו הודות לעובדה שלמדנו לסמוך האחד על השני ולשתף פעולה. ההישגים הגדולים ביותר של האנושות מבוססים על שיתוף פעולה בין קבוצות ואנשים. כל שיטת הידע שלנו מבוססת על העברתו מאדם לאדם ומדור אחד למשנהו, וכמו שהקהילה האנושית כולה אינה יכולה לשגשג בלי שיתוף פעולה, כך גם עסקים זקוקים לשיתופי פעולה כדי להתקדם

לשיתופי פעולה בעסקים יש שמות רבים: עבודת צוות,שיתוף פעולה אסטרטגי, שותפויות, רשת עסקית וכדומה,יתרונותיו של שיתוף פעולה עסקי הוא בכך שהוא יכול לאפשר לעסק להגיע באופן מהיר ויעיל יותר אל מטרותיו העסקיות. שותף עסקי בעל יכולות משלימות לשלכם, או בעל יתרונות יחסיים יוכל לעזור לכם להתגבר על חסמי כניסה, לקדם במהירות וביעילות מוצרים ושירותים קיימים או רעיונות חדשים, לנצל הזדמנויות עסקיות, ולחזק יתרונות בשוק תחרותי. יתרון נוסף הוא כמובן בכך שהוא מייתר את הצורך שלכם להשקיע כספים בהקמה או בשכלול של יכולות תפעוליות, ארגוניות או שיווקיות אם אלה קיימות כבר ועומדות לרשותכם על ידי הגורם איתו אתם משתפים פעולה.

שיתופי פעולה אסטרטגיים

לעיתים הפחד מתחרות גורם לנו לרצון להסתיר מידע, מבלי שנבין שדווקא הפצת הידע וחלוקתו עשויים לתרום באופן משמעותי למעמדנו כבעלי אוטוריטה בתחום העיסוק שלנו ולספק לנו יתרונות רבים נוספים. שיתופי פעולה עסקיים יכולים לספק פתרונות יצירתיים לצרכים עסקיים שונים, ובמקרים מסוימים אף להוות חלופה לגיוס הון. הסיבות שלכם לשתף פעולה עם עסק אחר יכולות להיות שונות ומגוונות: נניח שאתם רוצים להרחיב את תפוצת המוצר שלכם, אתם כמובן יכולים להשקיע בהקמת רשת הפצה משלכם או לקנות את השירות מגורם מתמחה, אבל אתם גם יכולים להפעיל חשיבה יוצרת ולאתר גורם עסקי חדש שאיתו תוכלו לשתף פעולה בהפצה, באופן שהחיבור ביניכם יתרום לקידום שניכם, כדוגמת שיתוף הפעולה בעבר בין “הד ארצי” לבין רשת בתי הקפה “ארקפה” אשר סניפיה שימשו פלטפורמת הפצה למוצרי המוזיקה של “הד ארצי”. אפשרות נוספת, שלצורך בידול העסק שלכם, תוכלו לאתר עסק משלים שיוכל לעזור לכם להעשיר את חווית הקנייה או לספק ללקוח ערך מוסף מיוחד שייצור יתרון תחרותי עבור שניכם. דוגמה לכך הוא שיתוף פעולה בין מספרה לבין מו”ל ספרים, או המקרה של הטמעת רשת “קפה ג’ו” בסניפי רשת הנוחות של “מנטה דלק”.אפילו ענקית החיפוש גוגל, העדיפה לקצר טווחים ולחסום מתחרים באמצעות רכישת ידע ומוצר קיים של אפליקציית וויז הישראלית, על פני פיתוח של מוצר עצמאי.

שיתוף פעולה לא מפחית את הערך שלכם, אלא להיפך, מאחר ולכל אחד מאתנו יש רק חלק מהמידע או חלק מהיכולת, דווקא שיתוף פעולה עשויה להוביל ליצירת ערך משותף שבו השלם גדול מסך חלקיו. לשיתוף פעולה אין מודל עסקי אחיד והוא יכול להתבצע בצורות ובאופנים שונים כיד הדמיון הטובה על שותפיו, אולם על מנת ששיתוף פעולה יחשב כמוצלח הוא חייב להביא תועלת ברורה לכל אחד מהצדדים. שיתופי פעולה עסקיים אינם בהכרח קלים למימוש והבעיות יכולות להתעורר עקב חוסר אמון בין הצדדים, צורך שמור על קניין רוחני, סוד או אינטרס מסחרי, רצון להגן על תכנית פעולה וכמובן חוסר רצון לחלוק ברווחים. אם אתם שוקלים להציע שיתוף פעולה עליכם לדעת להגדיר מה הן החוזקות שאתם יכולים להציע לשותף ולמה  יהיה כדאי לצד השני לשתף איתכם פעולה ולהקפיד על בניה זהירה ונכונה של מערכת היחסים, בייחוד בשלבים הראשונים של שיתוף הפעולה. כמובן ששני הצדדים חייבים להסכים מראש על מטרות שיתוף הפעולה, להיות גמישים להתאמות בשלבי היישום וכמובן להתחשב בעובדה כי בכל צד מתקיימת תרבות ארגונית שונה מזו של הצד השני.

?מעוניינים ליצור שיתופי פעולה עסקיים בארץ ובעולם

לחצו כאן

Facebooklinkedinmailby feather

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *